Budgetblöjor / Egna märkesblöjor

Vilka producerar detaljhandelns egna märkesblöjor?

Essity är ett svenskt bolag som är näst störst i Europa och erbjuder barnblöjor under varumärket Libero samt som detaljhandelns egna märkesvaror. Libero är marknadsledande i Norden. Libero är ett premium alternativ. Med tanke på att Essity utvecklar sin innovation för sina produkter samt detaljhandelns egna märkesblöjor kan man vara helt ok med att använda mer budgetblöjor. De behöver andra varumärken på marknaden för att positionera Libero som den mest premiumblöjan ut på detaljhandeln. Det backas också av mer marknadsföring och PR kring Libero än detaljhandelns egna märkesblöjor. 

Varför gör detaljhandeln sina egna blöjmärken?

Oftast vill detaljhandeln kunna ha blöjsortiment för att ha något extra kampanjerbjudande för att konkurrera med andra detaljhandel om kunder i sin butik. Genom att ha blöjpaketerbjudande för de som till exempel handlar upp till 500kr så lockar de in barnfamiljer att göra sin matinköp hos dem. De kan även ta bättre marginaler på sina egna blöjmärken än på de mer premiumblöjmärken som många ändå vill köpa.

Egna märkesblöjor

ICA Blöjor EMV

ICA Blöjor

ICA Basic Blöja

ICA Basic Blöjor

Willys Minstingen EMV

Willys Minstingen

Citygross Bamse EMV

Citygross Bamse

LIDL Toujours EMV Blöjor

LIDL Toujours