Premiumblöjor

Libero

Libero blöjor är producerade av Essity (tidigare SCA). Produkter utvecklas i Sverige och Essity har tillverkat engångsblöjor i 60 år. Deras produktvision är att göra en blöja så skön och funktionell som möjligt. Dessutom är Libero Baby Soft Svanenmärkt sen 2009. Året därpå blev även Libero UP&GO och Libero Comfort Svanenmärkt. Essity utvecklar kontinuerligt för egna varumärken och för detaljhandelns egna märkesvaror.

Om man väljer blöjor inom premiumklass är det Libero som man skall välja. Essity är väldigt måna om att utveckla Libero som superpremium och premium klass. Detta är för att kunna konkurrera med andra varumärken. Speciellt när Essity producerar för detaljhandelns egna märkesvaror. Det är intressant att de även tillverkar blöjor för många egna märkesvarors blöjor. År 2016 lanserade Libero ett nytt premiumsortiment - Libero Newborn och Libero Comfort. 

Fördelar med Libero:

  1. Det är svensk bolag Essity som driver Libero. Om du gillar Libero och tror på deras verksamhet så kan du investera i deras aktie
  2. Essity är fokuserade på hygienprodukter. Medan Procter & Gamble har bredare fokus åt olika håll. Med mer fokus på blöjor och hygien kan det vara mer innovationer för produktkategorin. Det innebär bättre blöjor till våra barn. 
  3. Du kan samla poäng hos Libero-klubben och få olika barnprylar. 
  4. Libero finns i alla butiker. Det är sällan denna märke inte finns om inte det är slutsålt. 
  5. Nya innovationer på blöjor kommer Essity alltid sätta sitt eget varumärke först i kö. Därefter kommer budgetblöjor som de producerar åt t.ex. ICA och Axfood. 
  6. Essity satsar på lokal marknadsföring som är anpassad för svenska marknaden. Medan Pampers som är amerikanskt ägt av Procter & Gamble, kan ha en hel del dubbade reklam och europeiska erbjudande. 

Pampers

Pampers har en lång historia och funnits sen år 1950, något längre än Libero. Det amerikanska bolaget Procter & Gamble äger varumärket Pampers. Bolaget äger många andra varumärken, vilket gör att de verkligen förstår vad familjer vill ha när det gäller hushållsprodukter (FMCG Fast Moving Consumer Goods). 

Fördelar med Pampers: 

  1. Bättre blöja än vanliga budgetblöjor. 
  2. Välkänd varumärke med lång historia. De har även bra samhällsengagemang aktiviteter där de hjälper barn i u-länder. 
  3. Internationellt finns Pampers vilket underlättar när man är på resande fot och hittar de blöjor man är van med. 
  4. Pampers har nya innovationer och är Libreros utmanare.
  5. Pampers finns i de största matvaruhandlar och de vill ta den svenska marknaden. Det blir oftare rabattkrig ute i handeln mellan de premiumblöjmärke, vilket gynnar föräldrar som kan tänka sig byta mellan olika varumärken.
Pampers Premiumblöjor