Premiumblöjor

Libero

Libero blöjor är producerade av Essity (tidigare SCA). Produkter utvecklas i Sverige och Essity har tillverkat engångsblöjor i 60 år. Deras produktvision är att göra en blöja så skön och funktionell som möjligt. Dessutom är Libero Baby Soft Svanenmärkt sen 2009. Året därpå blev även Libero UP&GO och Libero Comfort Svanenmärkt. Essity utvecklar kontinuerligt för egna varumärken och för detaljhandelns egna märkesvaror.

Om man väljer blöjor inom premiumklass är det Libero som man skall välja. Essity är väldigt måna om att utveckla Libero som superpremium och premium klass. Detta är för att kunna konkurrera med andra varumärken. Speciellt när Essity producerar för detaljhandelns egna märkesvaror. Det är intressant att de även tillverkar blöjor för många egna märkesvarors blöjor. År 2016 lanserade Libero ett nytt premiumsortiment - Libero Newborn och Libero Comfort. 

Fördelar med Libero:

  1. Det är svensk bolag Essity som driver Libero. Om du gillar Libero och tror på deras verksamhet så kan du investera i deras aktie
  2. Essity är fokuserade på hygienprodukter. Medan Procter & Gamble har bredare fokus åt olika håll. Med mer fokus på blöjor och hygien kan det vara mer innovationer för produktkategorin. Det innebär bättre blöjor till våra barn. 
  3. Du kan samla poäng hos Libero-klubben och få olika gåvor som kläder, leksaker, värdecheckar m.m.. Varje gång du köper blöjor (gäller ej Libero Swimpants och Libero Sleep Tight) kan du få poäng. Du hittar koderna på insidan av blöjpaketet och koden består av totalt 10 tecken. Ett tips! Siffrorna 0, 1, 5 och 6 kan vara väldigt lika bokstäverna O, I, S. Du behöver bli medlem i Liberoklubben. Du registrerar koden i poängshoppen och då kommer det poäng in till ditt medlemskonto. 
  4. Libero finns i alla butiker. Det är sällan denna märke inte finns om inte det är slutsålt. 
  5. Nya innovationer på blöjor kommer Essity alltid sätta sitt eget varumärke först i kö. Därefter kommer budgetblöjor som de producerar åt t.ex. ICA och Axfood. 
  6. Essity satsar på lokal marknadsföring som är anpassad för svenska marknaden. Medan Pampers som är amerikanskt ägt av Procter & Gamble, kan ha en hel del dubbade reklam och europeiska erbjudande. 
  7. Libero erbjuder nya medlemmar i Liberoklubben som är nyblivna föräldrar ett startbox som hämtas ut på ICA Maxi stormarknader. I boxen finns blöjor, babyvårdsprodukter och en guide "Goda råd till den nya familjen". Dessutom kommer det medlemsrabattkort med en hel del rabattkuponger till Libero produkter upp till ett värde av 200kr. 

Pampers

Pampers har en lång historia och funnits sen år 1950, något längre än Libero. Det amerikanska bolaget Procter & Gamble äger varumärket Pampers. Engångsblöjmarknaden kom igång under 1961, även om de första prototyperna utvecklades redan under 1940-talet i Japan, Sverige, England och USA. Det amerikanska bolaget Procter & Gamble äger många andra varumärken, vilket gör att de verkligen förstår vad familjer vill ha när det gäller hushållsprodukter (FMCG Fast Moving Consumer Goods). Pampers blev framgångsrik tack vare deras marknadsföring gick fram med fördelarna med engångsblöjor under 60-talet. 

Fördelar med Pampers: 

  1. Bättre blöja än vanliga budgetblöjor. 
  2. Välkänd varumärke med lång historia. De har även bra samhällsengagemang aktiviteter där de hjälper barn i u-länder. 
  3. Internationellt finns Pampers vilket underlättar när man är på resande fot och hittar de blöjor man är van med. 
  4. Pampers har nya innovationer och är Libreros utmanare.
  5. Pampers finns i de största matvaruhandlar och de vill ta den svenska marknaden. Det blir oftare rabattkrig ute i handeln mellan de premiumblöjmärke, vilket gynnar föräldrar som kan tänka sig byta mellan olika varumärken.
  6. Pampers har också en startbox samarbete med BabyBox där du som nybliven föräldrar kan få babyprylar. Det ligger med ett Pampers blöjpaket och två rabattkuponger till blöjpaket i storlek 1&2 samt en värdekupong till ett paket Pampers tvättservetter. (Det är dock inte lika lång sista datum på inlösning av kupongerna i jämförelse med Libero som är väldigt generösa med medlemsrabatten på värde av 200kr. Medan Procter & Gamble enbart erbjuder ett värde på 40kr totalt. Samt att de har ingen kundklubb där man kan samla poäng för varje blöjpaket.) 
Pampers Premiumblöjor